CARIM
In het project CARIM ontwikkelden we een PC-gebaseerde trainingsgame. De virtuele spelers in het spel kunnen geheel zelfstandig, en op een intelligente manier reageren op gebeurtenissen. De toepassing is brandbestrijding aan boord, en ... [Lees meer >>]
Glengarry Glen Ross
Serious games bieden goede mogelijkheden voor het leren van communicatieve vaardigheden, als tenminste de dialoog tussen de menselijke speler en de virtuele gesprekspartner open, flexibel en "rijk" is. In dit project gebruikten we de Belief-Desire-Intentions (BDI) aanpak voor het modelleren van gedrag van de ... [Lees meer >>]
Virtuele Piloot
Simulatie-gebaseerde training vereist vaak de inzet van personeel voor het spelen van de verschillende rollen (bijv. teamleden, tegenstanders). De inzet van intelligent agents kan de afhankelijkheid van personeel voor training verminderen. In dit project ontwikkelt TNO een intelligente agent die in staat is om ... [Lees meer >>]
Kritisch Denken
Als we beginners willen opleiden tot goede commandanten, dan moet training in tactische besluitvorming zich richten op twee belangrijke zaken: (a) uitbreiden en verfijnen van mentale tactische schema's, en (b) oefening in ... [Lees meer >>]
e–Partners that Care
Zorg en welzijn staat voor grote uitdagingen. Goede ondersteuning voor patienten en mensen in risicogroepen is belangrijk. Innovatieve technologie is nodig voor ondersteuning op maat. TNO ontwikkelt daarvoor slimme systemen, ePartners genoemd. Een ePartner is een computerprogramma dat ....[Lees meer >>]